The Need for Affiliation and Assertive Behavior in Students Joining Student Organizations
View Article

Supplementary Files

Similarity Check Result

Keywords

Affiliation Needs
Assertive Behavior
Students

How to Cite

Istgahfirul, Q., & Maryam, E. W. (2023). The Need for Affiliation and Assertive Behavior in Students Joining Student Organizations. Indonesian Journal of Innovation Studies, 21, 10.21070/ijins.v21i.789. https://doi.org/10.21070/ijins.v21i.789

Abstract

This study aims to determine the relationship between the need for affiliation with assertive behavior in students who follow student organizations at the University of Muhammadiyah Sidoarjo. The research uses a correlational quantitative approach. The sampling technique in this study is a proportional non random sampling technique with a sample size of 301. Data collection uses a psychological scale with a Likert scale model, namely affiliation needs scale and assertive behavior scale. Data analysis using Pearson Product Moment correlation technique using SPSS 25.0 for windows program. The results of this study indicate rxy = 0.606 and with a significance value of 0.000 where p <0.05, which means the researcher's hypothesis is accepted, namely there is a positive and significant relationship between the need for affiliation and assertive behavior in students who follow student organizations at the University of Muhammadiyah Sidoarjo. The effect of affiliation needs on assertive behavior is 36.7%.

https://doi.org/10.21070/ijins.v21i.789
View Article

References

Ulfatunnajah, I. (2017). Hubungan antara dukungan sosial dan kesejahteraan psikologis pada mahasiswa yang mengikuti organisasi skripsi. 13320269.

Satuti, N. B. (2014). Hubungan antara harga diri dengan perilaku asertif pada mahasiswa aktivis universitas muhammadiyah surakarta. 8(33), 1–10. http://eprints.ums.ac.id/31825/14/02._Naskah_Publikasi.pdf

Jati, S. N., & Diana. (2016). Studi Komparasi Tingkat Asertifitas Pada Mahasiswa Pg-Paud Di Universitas Muhammadiyah Pontianak. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 6(3), 1469–1479. https://doi.org/10.26418/jvip.v6i3.17562

Lovihan, M. A. K., & Kaunang, R. O. W. (2010). Perbedaan Perilaku Asertif pada Wanita Karir yang Sudah Menikah dengan yang Belum Menikah di Minahasa. Jurnal Inovasi, Volume 7(4), 240–250.

Faradita, R. M., Elita, Y., & Sinthia, R. (2018). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Terhadap Kemampuan Asertivitas Siswa Kelas Viii 8 Smp Negeri 18 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 58–66. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia/article/view/4470/2459

Priyanto, S. (2010). Kajian Identifikasi Perilaku Asertifpustakawan Upt Perpustakaan Undip. 1–20. http://eprints.undip.ac.id/49300/1/Kajian_tingkat_asertivitas_Pustakawan_di_UPT_Perpustakaan_Undip.pdf

Anggraini, J. (2016). Hubungan Antara Kebutuhan Afiliasi dengan Asertivitas pada Peserta Didik di Madrasah Aliyah Patra Mandiri Palembang Skripsi. universitas islam negri raden fatah palembang.

Wati, F. (2020). Hubungan Antara Kebutuhan Afiliasi Dengan Perilaku Asertif Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Yayasan Buah Hati Bunda, Tk Dan Paud Bondar Desa Tambusai Barat Fitri. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 520–527.

Rinjani, H., & Firmanto, A. (2013). Kebutuhan Afiliasi Dengan Intensitas Mengakses Facebook Pada Remaja. Ilmiah Psikologi Terapan, 01(01), 76–85.

Perwitasari, N. M., & Dewi, D. K. (2013). Hubungan antara harga diri dan kebutuhan afiliasi dengan perilaku konsumtif pada remaja. Character, 2(1), 1–8.

Zulhamdi, Nurhasanah, & Nurbaity. (2019). Hubungan Motif Afiliasi Dengan Perilaku Asertif Siswa Zulhamdi,. Sustainability (Switzerland), 4(1), 9–15.

Sari, F. K., Loekmono, L., & Setyorini. (2018). Hubungan Antara Tipe Kepribadian Ekstroversion Dengan Perilaku Asertif Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Universitas Kristen Satya Wacana. Psikologi Konseling, 13(2), 214–230. https://doi.org/10.24114/konseling.v13i2.12193

Misnani, J. (2016). Hubungan Perilaku Asertif dan Kesepian dengan Kecemasan Sosial Korban Bullying Pada Siswa. Psikoborneo, 4(4), 513–521.

Firdaus, G. (2014). Hubungan Harga Diri dengan Perilaku Asertif pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uksw. 1–24. https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/8750/2/T1_802009051_Full%20text.pdf

Ainiyah, H. R., & Cahyanti, I. Y. (2020). Efektivitas Pelatihan Asertif Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku “Bullying” di SMPN A Surabaya. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 9(2), 105–113. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v9i2.3868

Minanti, R. D. (2016). Hubungan Kebutuhan Afiliasi Dengan Pengungkapan Diri Pada Pengguna Media Sosial. 1–37. https://eprints.umm.ac.id/44048/1/jiptummpp-gdl-ridhadwita-50520-1-hubungan-l.pdf

Anfajaya, Muh. A., & Indrawati, E. S. (2016). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Perilaku Asertif pada Mahasiswa Organisatoris Fakultas Hukum Universitas Diponegoro Semarang. Empati: Jurnal Karya Ilmiah S1 Undip, 5(3), 529–532.

Aryanto, W., Arumsari, C., & Sulistiana, D. (2021). Hubungan Antara Harga Diri dengan Perilaku Asertif pada Remaja. Quanta, 5(3), 95–105. https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...