The Relationship between Body Image and Consumptive Behavior of Buying Cosmetics in Sales Promotion Girls in Sidoarjo
View Article

Supplementary Files

Similarity Check Result

Keywords

Body Image
Consumptive Behavior
Sales Promotion Girl

How to Cite

Krismadani, M. P., & Ansyah, E. H. (2023). The Relationship between Body Image and Consumptive Behavior of Buying Cosmetics in Sales Promotion Girls in Sidoarjo. Indonesian Journal of Innovation Studies, 21, 10.21070/ijins.v21i.801. https://doi.org/10.21070/ijins.v21i.801

Abstract

This study aims to determine the relationship between body image and consumptive behavior in purchasing cosmetics at sales promotion girl (SPG) in Sidoarjo. This study uses a quantitative research method with a correlational approach and uses a scale measuring instrument, namely the body image scale and the consumptive behavior scale. The sample in this study was 100 people from the female population who were taken using a simple random sampling technique, namely sampling by setting special characteristics that are in accordance with the research objectives so that they are expected to answer research problems. Data analysis was carried out using a body image scale and a consumptive behavior scale using SPSS 25.0 for windows. . The results of data analysis showed a correlation coefficient of 0.394 which was declared positive with a significance of 0.000 <0.05. R square value of 0.12 indicates that body image has an effect of 12% on consumptive behavior. The remaining 88% of the percentage of the influence of consumptive behavior variables is influenced by other factors.

https://doi.org/10.21070/ijins.v21i.801
View Article

References

Rahmani, P. I. (2019). Pengaruh Perilaku Konsumtif dan Country Of Origin Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik (Studi Pada Perempuan Bekerja Di Wilayah Surabaya). Jurnal Ilmu Manajemen.

Listianti, S.M. 2003 Makna Berdandan Bagi Perempuan (Studi Kasus Tentang Penggunaan Make Up pada Sales Promotion Girl di Kota Surakarta). Skripsi. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Octaviane, C. (2017). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Pembelian Produk Kosmetik Pada Perempuan Dewasa Awal. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 127-133.

Astuti, E. D. (2013). Perilaku Konsumtif Dalam Membeli Barang Pada Ibu Rumah Tangga Di Kota Samarinda. Ejournal Psikologi 1(2) : 148-156. Psikologi. Fakultas Rumpun Ilmu Sosial dan Humaniora

Nafli, A. (2019). Hubungan Antara Citra Diri Dengan Perilaku Konsumtif Membeli Produk Kosmetik Pada Perempuan Karir. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Lampung

Pramudi, R. Y. (2015). Pengaruh Gaya Hidup Konsumtif dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Lokal. Jurnal Riset Ekonomi dan Manajemen, 280-300.

Dewandari, B. P. Dkk. (2021). Pengaruh Citra Tubuh dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif pada Perempuan Dewasa Awal di Kota Samarinda. Jurnal Ilmiah Psikologi

Antari, A.T. DKK. 2014. Hubungan Antara Citra Raga dengan Persepsi Terhadap Produktivitas Sales Promotion Girls Kosmetik Kecantikan di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana. Vol.1,No.2, 335-343

Ningsih, R. A. A. S., & Bawono, Y. (2016). Hubungan antara perilaku konsumtif pada produk X dengan citra diri remaja putri. Jurnal Mediapsi, 2(1), 45-50

Sunastiko, K. P. (2012). Hubungan Antara Citra Diri (Self Image) dengan Perilaku Konsumtif Dalam Pembelian Produk Kosmetik Pada Mahasiswi Fakultas Hukum Universitas Diponegoro Semarang. Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang.

Astuti, E. D. (2013). Perilaku Konsumtif Dalam Membeli Barang Pada Ibu Rumah Tangga Di Kota Samarinda. Ejournal Psikologi 1(2) : 148-156. Psikologi. Fakultas Rumpun Ilmu Sosial dan Humaniora.

Bastiana, D. (2012). Citra Tubuh dan Konsep Tubuh Ideal Mahasiswi FISIP Universitas Airlangga Surabaya. Ejournal Unair 1(1). : 1-12. Universitas Airlangga

Hadiwibowo, U. 2003. Mewujudkan Pribadi yang Berharga. Jakarta: Indo Persada

Devya. (2015). Hubungan Citra Diri dan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Putri yang Memakai. Ejournal Psikologi. 3(1) : 433-440. Psikilogi. Fakultas Rumpun Ilmu Sosial dan Humaniora.

Kumalasari, D. DKK. 2019. Pengaruh Literasi Keuangan, Modernitas Individu, Uang Saku Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Prodi S1 Pendidikan Ekonomi Angkatan Tahun 2016. Jurnal Pendidikan Ekonomi. Vol.12, No.1

Suyasa, P., & Fransisca. (2005). Perbandingan perilaku konsumtif berdasarkan metode pembayaran. Phronesis, 7 (2).

Ghifari, A. 2003. Remaja Korban Mode Bandung: Mujahid Press

Saputra, D. N. Y. Dkk. (2021). Peran Citra Tubuh dan Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Dalam Membeli Kosmetik Pada Siswi Sekolah Menengah Atas di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Konseling Vol. 18, No.1

Wahyudi. (2013). Tinjauan tentang Perilaku Konsumtif Remaja pengunjung Mall Samarinda Central Plaza. Ejurnal Sosiologi vol. 1 no. 4 hal. 26-36. Fakultas Ilmu Sosial dan Politik. Universitas Mulawarman.

Wahyudi. (2013). Tinjauan tentang Perilaku Konsumtif Remaja pengunjung Mall Samarinda Central Plaza. Ejurnal Sosiologi vol. 1 no. 4 hal. 26-36. Fakultas Ilmu Sosial dan Politik. Universitas Mulawarman.

Fachrunnizza, I. (2015). Hubungan konsep diri dengan perilaku konsumtif pada pria metroseksual di Banda Aceh. Skripsi. Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh.

Azwar, Saifuddin. 2015. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...