Mosaic Mastery Elevates Global Early Childhood Motor Skills
view artikel

Keywords

Fine Motor Skills
Mosaic Activities
Loose Parts Materials
Early Childhood Education
Class Action Research

How to Cite

Al Aliya, I. S., & Iffatur Rocmah, L. (2024). Mosaic Mastery Elevates Global Early Childhood Motor Skills. Indonesian Journal of Innovation Studies, 25(2), DOI 10.21070/ijins.v25i2.1100. https://doi.org/10.21070/ijins.v25i2.1100

Abstract

This class action research investigates the efficacy of mosaic activities with loose parts materials in enhancing fine motor skills among 5-6-year-old children at TK Dharma Wanita Persatuan Anggaswangi. Utilizing observation, interviews, and documentation, the study conducted three cycles of research, observing a significant improvement from 52.8% to 82.4% in children's fine motor skills. These findings highlight the effectiveness of incorporating mosaic activities with loose parts materials in early childhood education, offering insights for educators and curriculum developers aiming to enrich motor skills development in young learners.

Highlight:

  1. Novel Method: Enhancing fine motor skills through engaging mosaic activities.
  2. Substantial Growth: Children exhibit significant improvement in fine motor skills.
  3. Educational Relevance: Insights for integrating effective motor skill activities in curricula.

Keywoard: Fine Motor Skills, Mosaic Activities, Loose Parts Materials, Early Childhood Education, Class Action Research.

https://doi.org/10.21070/ijins.v25i2.1100
view artikel

References

R. Nofianti, "Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini." Edu Publisher, 2021.

Depdiknas, "Pengembangan Kemampuan Motorik Halus Di Taman Kanak-Kanak." Jakarta, Indonesia, 2008.

A. Rudiyanto, "Perkembangan Motorik Kasar Dan Motorik Halus Anak Usia Dini." Darussalam Press Lampung, Indonesia, 2016.

N. Muna, "Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Melukis Dengan Cangkang Telur Pada Anak Kelompok B Tk Al-Hidayah Sumberjo Kecamatan Kademangan Kabupaten Blitar." J. Skripsi, 2015.

Khadijah Dan N. Amelia, "Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini: Teori Dan Praktik." Prenada Media, 2020.

R. M. Aguss, "Analisis Perkembangan Motorik Halus Usia 5-6 Tahun Pada Era New Normal." Sport Sci. Educ. J., vol. 2, no. 1, 2021.

M. S. Sumantri, "Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini." Jakarta: Depdiknas, 2005.

S. V. Syakir Muharrar, "Kreasi Kolase, Montase, Mozaik Sederhana." Semarang: Erlangga, 2013.

T. U. Hanifah, "Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Negeri Pembina Bulu Temanggung)." Belia Early Child. Educ. Pap., vol. 3, no. 2, 2014.

C. Rohmaniah Dan Ramadhan, "Referensi Gambar Mewarnai, Kolase, Montase, Mozaik Dan Aplikasi." Pontianak: Pgri Prov Kalbar, 2019.

M. Rosita, "Penggunaan Teknik Mozaik Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia Dini 5-6 Tahun Di Taman Kanakkanak Bhayangkari Kabupaten Lampung Tengah." Uin Raden Intan Lampung, 2018.

W. Silviana, "Implementasi Teknik Mozaik Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Mandiri I Desa Hargo Pancuran Lampung Selatan." 2019, [Online]. Available: Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/8129/1/Skripsi Winda.Pdf.

Nurfadilah, Nurmalina, Dan R. Amalia, "Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Dengan Bahan Loose Part Pada Anak Usia 4-6 Tahun Di Bangkinang Kota." J. Teach. Educ. Res. Learn. Fac. Educ. Loose Part, vol. 2, pp. 224–230, 2020.

M. F. F. Achmad Ali Fikri, Syamsul Arifin, "Penggunaan Media Loose Part Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Cikal Cendekia Islamic Fullday School Cileungsi-Kab. Bogor." vol. 2, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.

Y. S. Umami Dan M. Afnida, "Analisis Penggunaan Media Belajar Loose Part Untuk Optimalisasi Perkembangan Anak Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini." vol. 10, no. 1, pp. 39–54, 2023.

A. W. Irfani, "Bermain Asyik Menggunakan Media Loose Part Di Taman Kanak-Kanak." Poskita, 2020.

Sugiyono, "Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D." Bandung: Alfabeta, 2010.

S. Arikunto, "Penelitian Tindakan Kelas." Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Paizaluddin Dan Ermalinda, "Penelitian Tindakan Kelas: ( Classroom Action Research ) Panduan Teoritis Dan." Bandung: Alfabeta, 2016.

S. Arikunto, "Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan." Jakarta: Bumi Aksara, 2010.

V. W. Sujarweni, "Metodelogi Penelitian." Yogyakarta: Pustaka Baru Perss, 2014.

Sugiyono, "Statitistika Penilitian." Jakarta: Alfabeta, 2019.

Rohmaniah, Chotimatu, Dan Ramadhan, "Referensi Gambar Mewarnai, Kolase, Montase, Aplikasi, Mozaik." Pontianak: Pgri Prov Kalbar, 2019.

A. S. Ningsih, "Identifikasi Perkembangan Keterampilan Motorik Halus Anak Dalam Berbagai Kegiatan Main Di Kelompok B." J. Pendidik. Guru Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...