Abstract
Technological advancements have enhanced information access, leading to innovations in financial technology such as e-payment systems. This study investigates the impact of a less cash society, perceived convenience, and trust on MSMEs' (Micro, Small, and Medium Enterprises) intention to adopt e-payment in Sidoarjo. Using purposive sampling and the Slovin formula, data were collected from 100 respondents and analyzed with SEM-PLS. Results show that all three factors significantly influence the adoption of e-payment systems. These findings highlight the benefits of e-payment services and emphasize the need for service providers to promote ease of use and security, and for policymakers to establish protective regulations to encourage adoption.
Highlight:
- Impact Factors: Key factors include less cash society, convenience, and trust.
- Methodology: Data from 100 MSMEs analyzed using SEM-PLS.
- Implications: Emphasize ease of use, security, and protective regulations.
Keyword: Financial technology, e-payment, MSMEs, less cash society, trust
References
S. Aulia, “Pola Perilaku Konsumen Digital dalam Memanfaatkan Aplikasi Dompet Digital,” J. Komun., vol. 12, no. 2, p. 311, 2020, doi: 10.24912/jk.v12i2.9829.
W. P. Setiyono, Sriyono, and Prapanca, Financial Technology, 2021.
M. Widodo, M. I. Irawan, and R. A. Sukmono, “Extending UTAUT2 to Explore Digital Wallet Adoption in Indonesia,” in 2019 International Conference on Information and Communications Technology (ICOIACT), 2019, pp. 878–883, doi: 10.1109/ICOIACT46704.2019.8938415.
D. Octavia and M. D. Hafizh, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Konsumen E-Payment (Studi Kasus: Pengguna Kartu Kredit dan Debit di Kota Bandung),” J. Manaj. Indones., vol. 19, no. 1, pp. 01–09, 2019.
L. Namira, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat UMKM di Kota Padang Menggunakan e-Payment sebagai Metode Pembayaran,” J. Manaj. Indones., vol. 6, pp. 212–224, 2022.
S. N. Fatoni, C. Susilawati, L. Yulianti, and I. Iskandar, “Dampak Covid-19 terhadap Perilaku Konsumen dalam Penggunaan e-Wallet di Indonesia,” J. Komun., 2020.
A. Ahdiat, “Indonesia Punya UMKM Terbanyak di ASEAN, Bagaimana Daya Saingnya?,” katadata.co.id, 2022. [Online]. Available: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/10/11/indonesia-punya-umkm-terbanyak-di-asean-bagaimana-daya-saingnya.
A. Pebrianggara, S. Biduri, and D. Prapanca, “Pendampingan UMKM Roti Desa Simoketawang Menuju Enterpreneur Digital,” Stud. Kasus Inov. Ekon., vol. 5, no. 01, 2021.
T. Sitinjak, “Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan dan Persepsi Kemudahan Penggunaan terhadap Minat Penggunaan Layanan Pembayaran Digital Go-Pay,” J. Manaj., vol. 8, no. 2, pp. 27–39, 2019.
H. Diny and A. E. Vanomy, “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Intensi Implementasi E-Money dalam Transaksi Usaha pada Pedagang Asongan untuk Meningkatkan Cashless Society di Batam,” Profit Unibraw, vol. 16, no. 2, pp. 158–173, 2022. [Online]. Available: https://profit.ub.ac.id/index.php/profit/article/view/2624.
R. W. Abiba, E. Islam, R. Indrarini, and U. N. Surabaya, “Analisis Perilaku Pengguna dalam Menggunakan E-Payment di Indonesia,” J. Ekonomika dan Bisnis Islam, vol. 4, pp. 196–206, 2021.
M. Uang, E. Di, K. Denpasar, A. C. Mentari, and P. I. K. G. Bendesa, “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat dalam Menggunakan E-Payment di Bali,” J. Manaj., vol. 25, no. 2, pp. 646–676, 2021.
R. H. Lubis, “Penggunaan Dompet Digital dan Wallet terhadap Budaya Konsumtif pada Masyarakat di Kota Tangerang serta Pandangan Syariah tentang Etika Konsumsi,” Al-Tasyree J. Bisnis, Keuang. dan Ekon. Syariah, vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2022.
N. I. Lestari and M. Ramadani, “Peran E-Lifestyle, Budaya Digital, dan E-Payment terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Y dalam Bertransaksi di E-Commerce,” J. Manaj., vol. 25, no. 2, pp. 173–186, 2022.
I. G. B. I. Prasetya and I. G. A. Purnamawati, “Pengaruh Nilai Harga, Motivasi Hedonis, Kebiasaan dan Daya Tarik Promo terhadap Minat Menggunakan Mobile Payment OVO,” J. Akunt. Profesi, vol. 11, no. 1, pp. 148–158, 2020.
M. Lestari, H. D. Purnomo, and I. Sembiring, “Pengaruh E-Payment Trust terhadap Minat Transaksi pada E-Marketplace menggunakan Framework Technology Acceptance Model (TAM) 3,” J. Teknol. Inform. dan Komun., vol. 8, no. 5, pp. 977–986, 2021, doi: 10.25126/jtiik.202185212.
O. Marisa, “Persepsi Kemudahan Penggunaan, Efektivitas, dan Risiko Berpengaruh terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Financial Technology,” J. Adm. Kant., vol. 8, no. 2, pp. 139–152, 2020.
T. Handayani and A. Novitasari, “Digital Wallet as a Transaction Media in the Community,” in IOP Conf. Ser. Mater. Sci. Eng., vol. 879, no. 1, 2020, doi: 10.1088/1757-899X/879/1/012001.
R. Kolandaisamy, S. L. Lie, I. Kolandaisamy, A. Bin Jalil, and G. Muthusamy, “The Impact and Effectiveness of E-Wallet Usage for Malaysian Male and Female,” Spec. Ugdym., vol. 1, no. 43, pp. 4102–4109, 2022.
T. Poh Kiong and B. Samadi, “Millenial Adoption of Digital Wallet in China: the Predictive Value of Belief and Attitude,” Sci. Educ. Innov. Context Mod. Probl., vol. 5, no. 4, pp. 144–155, 2022, doi: 10.56334/sei/5.4.11.
S. Talwar, A. Dhir, A. Khalil, G. Mohan, and A. K. M. N. Islam, “Point of Adoption and Beyond. Initial Trust and Mobile-Payment Continuation Intention,” J. Retail. Consum. Serv., vol. 55, p. 102086, 2020, doi: 10.1016/j.jretconser.2020.102086.
S. Suyanto and T. A. Kurniawan, “Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Kepercayaan Penggunaan FinTech pada UMKM dengan Menggunakan Technology Acceptance Model (TAM),” Akmenika J. Akunt. dan Manaj., vol. 16, no. 1, 2019, doi: 10.31316/akmenika.v16i1.166.
M. T. Dayan, “Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup dan Kepercayaan terhadap Penggunaan Aplikasi Pembayaran Digital,” J. Transaksi, vol. 12, no. 1, pp. 40–50, 2020.
P. Patil, K. Tamilmani, N. P. Rana, and V. Raghavan, “Understanding Consumer Adoption of Mobile Payment in India: Extending Meta-UTAUT Model with Personal Innovativeness, Anxiety, Trust, and Grievance Redressal,” Int. J. Inf. Manage., vol. 54, no. May, p. 102144, 2020, doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102144.
N. M. Sukis Warningsih, “Determining Factors of Digital Wallet Usage,” J. Manaj., vol. 25, no. 2, p. 271, 2021, doi: 10.24912/jm.v25i2.740.
S. A. Pringgadini, “Pengaruh Kepercayaan, Perceived Security, dan Risiko terhadap Minat Penggunaan E-Payment Pospay (Studi Kasus Pengguna Pospay Kantor Pos Pati),” Sejaman, vol. 5, no. 1, pp. 574–584, 2022, doi: 10.37531/sejaman.v5i1.1774.
P. Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2019.
G. Septiani, S. Sumartias, and S. Perbawasari, “PRofesi Humas, Volume 7 Nomor 2, Desember 2021,” Visionida, vol. 7, no. 2, pp. 155–171, 2021.
I. Ghozali, Structural Equation Modeling: Metode Alternatif dengan Partial Least Square (PLS), Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2014.
I. Ghozali and H. Latan, Partial Least Squares: Konsep, Teknik dan Aplikasi menggunakan Program SmartPLS 3.0 untuk Penelitian Empiris, Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2015.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.